CINEX is a film expe­ri­ence research pro­gram that includes inter­dis­ci­pli­nary research on the effects of cin­e­ma on movie­go­ers, both in the­atres and at home, in modes of trans­port or in schools. This pro­gram, led by the direc­tor of the Lab­o­ra­toire CinéMé­dias, San­ti­a­go Hidal­go, in col­lab­o­ra­tion with André Gau­dreault, who holds the Cana­da Research Chair in Film and Media Stud­ies, was cre­at­ed in 2018 by San­ti­a­go Hidal­go as part of his doc­tor­al research on film con­scious­ness. The CINEX research pro­gram includes a large num­ber of train­ing activ­i­ties and research projects which fos­ter col­lab­o­ra­tion between the arts and sci­ences, as well as between schools and lab­o­ra­to­ries inter­est­ed in tech­no­log­i­cal inno­va­tions in the field of the cin­e­mat­ic experience.

 

The schol­ar­ly com­mit­tee of CINEX is com­posed of the fol­low­ing mem­bers of the Lab­o­ra­toire CinéMé­dias: Thomas Car­ri­er-Lafleur, Char­lotte Dronier, Joël Lehmann, Car­o­line Mar­tin and San­ti­a­go Hidal­go. The expand­ed com­mit­tee includes Sarah Lip­pé (Pro­fes­sor, Départe­ment de psy­cholo­gie, Uni­ver­sité de Mon­tréal, Researcher at CHU Sainte-Jus­tine, Direc­tor of the NED Lab­o­ra­to­ry) and Inga Sophia Knoth (M.Sc., Research Coor­di­na­tor at the NED Lab­o­ra­to­ry).

Research Projects

Defin­ing the Impact of Audio­vi­su­al Pace on the Brain Devel­op­ment of Young View­ers (2020–2022), the Explo­ration pro­gram of the New Fron­tiers in Research Fund

San­ti­a­go Hidal­go (Départe­ment d’histoire de l’art et d’études ciné­matographiques, Uni­ver­sité de Mon­tréal) ; Sarah Lip­pé (Départe­ment de psy­cholo­gie, Uni­ver­sité de Montréal).

 

Cin­e­ma-Som­no­lence: Facil­i­tat­ing Sleep through Cin­e­ma Rhythm­s/Ciné-som­no­lence: l’influence des rythmes ciné­matographiques sur le som­meil (2020–2021), Appui aux ini­tia­tives inter­sec­to­rielles pro­gram, BRDV (Uni­ver­sité de Montréal).

André Gau­dreault (Départe­ment d’his­toire de l’art et d’é­tudes ciné­matographiques, Uni­ver­sité de Mon­tréal); San­ti­a­go Hidal­go (Départe­ment d’histoire de l’art et d’études ciné­matographiques, Uni­ver­sité de Mon­tréal); Anto­nio Zadra (Départe­ment de psy­cholo­gie, Uni­ver­sité de Mon­tréal); Julie Car­ri­er (Départe­ment de psy­cholo­gie, Uni­ver­sité de Mon­tréal); Vladimir Hachin­s­ki (Neu­ro­sciences, Uni­ver­sité West­ern Ontario); Mireille Berton (His­toire et esthé­tique du ciné­ma, Uni­ver­sité de Lausanne).

 

L’effet d’extraits audio­vi­suels per­son­nal­isés sur le com­porte­ment des rési­dents et sur la com­mu­ni­ca­tion entre les rési­dents et les inter­venants en CHSLD, (2020–2021), CAREC pro­gram of the Cen­tre de recherche de l’Institut uni­ver­si­taire de géri­a­trie de Montréal.

San­ti­a­go Hidal­go (Départe­ment d’his­toire de l’art et d’é­tudes ciné­matographiques, Uni­ver­sité de Mon­tréal); Ana Inès Ansal­do (Fac­ulté de médecine, Uni­ver­sité de Montréal).

 

The impact of Screen Envi­ron­ment in Children’s Con­sump­tion of High-Paced Audio­vi­su­al Con­tent, (2019–2020) Appui aux ini­tia­tives inter­sec­to­rielles Pro­gram, BRDV (Uni­ver­sité de Montréal).

San­ti­a­go Hidal­go (Départe­ment d’his­toire de l’art et d’é­tudes ciné­matographiques, Uni­ver­sité de Mon­tréal); Sarah Lip­pé (Départe­ment de psy­cholo­gie, Uni­ver­sité de Montréal).

Events

First Inter­sec­toral Meet­ings on rhythm, in col­lab­o­ra­tion with the Vice-Rec­tor’s Office, event held on May 2, 2019 at the Pavil­lon de la Fac­ulté de l’amé­nage­ment of the Uni­ver­sité de Montréal

Orga­nized by the Inno­va­tion Lab­o­ra­to­ry, the Cana­da Research Chair in Cin­e­ma and Media Stud­ies, the CinéMé­dias Lab­o­ra­to­ry and the CINEX research pro­gram, these first inter­sec­toral meet­ings, focused on per­ceived rhythm (music, film, heart) and unper­ceived rhythm (sleep, brain, par­ti­cles), brought togeth­er some 50 pro­fes­sors and stu­dents from fields as var­ied as film, neu­ro­science, music, physics and edu­ca­tion, includ­ing the win­ners of the five 2018 Kil­lam Prizes – André Gau­dreault in human­i­ties, Vladimir Hachin­s­ki in health sci­ences, Wal­ter Her­zog in engi­neer­ing, Karim Jer­bi in health sci­ences and Janet Werk­er in social sci­ences – in an unprece­dent­ed trans­dis­ci­pli­nary collaboration.

 

 

Sec­ond Inter­sec­toral Meet­ings on rhythm. Sources of Rhythm, in col­lab­o­ra­tion with the Vice-Rec­tor’s Office, event held on Decem­ber 5 and 6, 2019 at the MIL Cam­pus of the Uni­ver­sité de Montréal.

Fol­low­ing the suc­cess of the first inter­sec­toral meet­ings on the theme “Per­ceived Rhythm / Unper­ceived Rhythm”, these Sec­ond Meet­ings once again brought togeth­er the win­ners of the five 2018 Kil­lam Prizes to exam­ine the ori­gin of rhythm as part of a mul­ti­dis­ci­pli­nary collaboration.

Date Événe­ment
26/10/2020 — 30/10/2020
Toute la journée 
Colloque international "Immersivité et Innovations Technologiques"
Col­loque inter­na­tion­al “Immer­siv­ité et Inno­va­tions Technologiques”
05/12/2019 — 06/12/2019
8:30 am — 12:15 pm 
Deuxièmes rencontres intersectorielles de l’Université de Montréal sur le rythme
Deux­ièmes ren­con­tres inter­sec­to­rielles de l’Université de Mon­tréal sur le rythme
Cam­pus MIL, amphithéâtre A‑3502, Mon­tréal QC
05/02/2019
10:30 am — 3:30 pm 
Premières rencontres intersectorielles de l’Université de Montréal sur le rythme
Pre­mières ren­con­tres inter­sec­to­rielles de l’Université de Mon­tréal sur le rythme
Pavil­lon de la Fac­ulté de l’aménagement, Mon­tréal QC